• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Bolånefråga, någon betydelse om man stuvar om blancolån.

turnaround

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 777
Moderator
Blev medlem
10 Februari 2014
Meddelanden
2 322
Mottagna reaktioner
821
Poäng
777
Tror ni det påverkar mina förutsättningar att få bolån mycket om jag precis har betalat av och avslutat ett blancolån 1 månad innan jag ansöker om bolån? Min blancohistorik kommer ju synas ändå att jag har haft ett blanco. Bör man vänta 1 år ytterligare så bankerna ej ser att man haft ett blancolån?

Skuldhistoriken har ett visst mått av påverkan, men jag tycker inte du ska vänta ett helt år bara på grund av den.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC
P

pissig

Gäst
Poäng: 0
Hej det är så att vi är i behov av att få loss pengar till olika saker och vi har ett hus som vi äger till 50% var. Men när vi köpte huset så hade jag betalningsanmärkning så min fru fick stå ensam på lånet vilket var helt ok för vår bank, hon har bättre lön än mig.
Genom åren har jag dragit på mig ännu mera betalningsanmärkningar och misskötta krediter och har nu löneutmätning. Vi har dock klarat oss hyfsat genom hennes lön.
Vi har haft vårt hus rätt länge och betalt av nästan halva lånet så vi vände oss till banken och ville höja upp igen. Eftersom vi står som ägare båda två så var vi ärliga och hon sökte med mig som medlåntagare och fick nej. Det skulle i nuläget inte göra skillnad om hon sökte själv hos dem.

Nu ska vi söka hos annan bank och helt enkelt flytta hela bolånet men jag känner mig mer som en börda och säger att hon ska söka själv. Hon står ju redan idag på hela lånet själv så det borde väl inte vara ett problem eller? Vi har räknat och klarar en höjning på hennes lön om vi får baka in ett annat idiotiskt lån.

Vad tror ni, två inkomster (på pappret) där den ena har massa anmärkningar och högt skuldsaldo eller bara hennes inkomst som då kanske blir för låg?

Vill ju inte sabba hennes UC med flera ff. Jag är ju redan tvärkörd. Att vi står som ägare båda två spelar väl ingen roll så länge det är ok med pantbrev och annat. Jag kan skriva på vilka fullmakter som helst. Någon som testat?

(jag har kikat på Bluestep men de verkar ju sjukt dyra)
 

turnaround

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 777
Moderator
Blev medlem
10 Februari 2014
Meddelanden
2 322
Mottagna reaktioner
821
Poäng
777
Hej det är så att vi är i behov av att få loss pengar till olika saker och vi har ett hus som vi äger till 50% var. Men när vi köpte huset så hade jag betalningsanmärkning så min fru fick stå ensam på lånet vilket var helt ok för vår bank, hon har bättre lön än mig.
Genom åren har jag dragit på mig ännu mera betalningsanmärkningar och misskötta krediter och har nu löneutmätning. Vi har dock klarat oss hyfsat genom hennes lön.
Vi har haft vårt hus rätt länge och betalt av nästan halva lånet så vi vände oss till banken och ville höja upp igen. Eftersom vi står som ägare båda två så var vi ärliga och hon sökte med mig som medlåntagare och fick nej. Det skulle i nuläget inte göra skillnad om hon sökte själv hos dem.

Nu ska vi söka hos annan bank och helt enkelt flytta hela bolånet men jag känner mig mer som en börda och säger att hon ska söka själv. Hon står ju redan idag på hela lånet själv så det borde väl inte vara ett problem eller? Vi har räknat och klarar en höjning på hennes lön om vi får baka in ett annat idiotiskt lån.

Vad tror ni, två inkomster (på pappret) där den ena har massa anmärkningar och högt skuldsaldo eller bara hennes inkomst som då kanske blir för låg?

Vill ju inte sabba hennes UC med flera ff. Jag är ju redan tvärkörd. Att vi står som ägare båda två spelar väl ingen roll så länge det är ok med pantbrev och annat. Jag kan skriva på vilka fullmakter som helst. Någon som testat?

(jag har kikat på Bluestep men de verkar ju sjukt dyra)

Om du har löneutmätning och anmärkningar är det enda alternativet egentligen att hon söker själv, men en ny bank kanske inte är pigg på att du då äger halva huset. Tänk också på att om ni belånar upp bolånet kan er amortering öka med de nya reglerna och på så sätt kanske inte ge så mycket effekt i det ni hoppas spara.
 

2pac

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
23 Juni 2017
Meddelanden
1 684
Mottagna reaktioner
1 184
Poäng
867
Hur är det. Om man har SMS-lån/kontokrediter som man betalar av också lagom tills man tar bolån. Det lär ju synas på kontoutdrag att man betalt in till dessa, Svea ekonomi, avida finans osv. Hur kan det påverka?

Kommer ju inte ha några sådana lån kvar vid tillfället och UC-betyget blir Mycket bra/utmärkt och max 2 ff
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp